Vi sparker dæk !!
på Thorsbro Vandværk i Torslunde
Kæmpe Veterantræf søndag den 1. september kl. 13-16 for alle med lyst til teknik, mekanik og gamle maskiner. Der er naturligvis gratis adgang på Allevej 29 i Torslunde.
Thorsbro er det perfekte samlingssted for veterankøretøjer af enhver art.
Det er lykkedes Thorsbro Vandværks Museumsforening at samle en stor mængde gamle velholdte maskiner, biler, motorcykler, traktorer, cykler og ikke mindst en fantaktisk samling af knallerter.
Der er mængder af oplevelsesmuligheder for både børn og voksne. Alene lyden fra den gamle B&W dieselmotor fra 1932 får hårene til at rejse sig.
En af udstillerne er den kun 16 årige Valdemar Christensen fra Undløse. Han har i dag omkring 30 knallerter, hvoraf nogle af dem helt fra 1940’erne. Hans hjerte er faldet pladask for den danske Diesella. Så godt som alle hans knallerter kan køre. I sin sparsomme fritid har han altid gang i en knallert, som skal sættes i stand.
Valdemar Christensen købte sin første knallert som 10-årig. Den var fransk. Et år senere så han en Diesella fra 1954 på et stumpemarked i Andelslandsbyen i Holbæk. Den kredsede han om, og han slog til og købte den og dermed lagde grunden til en kæmpe interesse for alt, hvad der har med Diesella at gøre.
Historien om røvskubberen
I 1943 startede Eli Andersen Diesella i Kolding, der først producerede små hjælpemotorer, der havde rulletræk direkte på baghjulet af en cykel – deraf navnet røvskubber – og var på 50 kubikcentimeter. Den var beregnet til at montere på cyklen. Cykelmotoren kostede dengang 720 kr. iberegnet montering og omsætningsafgift til staten på 120 kr. Alt i alt måtte man regne med at den samlede pris kom op på små 800 kr., da loven kræver dynamolygte, baglygte, forgaffelforstærker og et lille horn.
I årene efter 1945 oplevede Diesellaen en kraftig vækst, og i 1952 sendte Diesella den såkaldte autocykel eller knallert på markedet. Knallerten blev en stor succes, og på et tidspunkt solgte Diesella ca. 200 knallerter om dagen, eller ca. 40.000 om året og endte med at blive Danmarks største knallertfabrik. Diesellas produktion af knallerter ebbede dog ud i midten af 1960’erne, da konkurrencen fra udenlandske knallerter blev større, og i 1967 rullede den sidste knallert ud fra fabrikken i Kolding.
Slut med sæsonen
Veterantræffet er samtidig sæsonens sidste arrangement.
Thorsbro Vandværks Museumsforening driver til daglig Vandværksmuseet på Thorsbro. Her modtager de omkring 1000 glade gæster hvert år, som vil høre historien om vand til København gennem 110 år. Det er industrihistorie, lokalhistorie og indsigt i moderne vandforsyning. Vil du vide mere om Thorsbro Vandværk så gå ind på hjemmesiden: www.thorsbrovand.dk.
Når man er blevet ”støvet” af at gå mellem de mange gamle ”veterangenstande”, er der naturligvis tænkt på forfriskninger til ganen.
Med venlig hilsen
Peter Kay
4030 3538
Vil du vide mere om arrangementet, så står formanden for Thorsbro Vandværks Museumsforening, Niels Meldgaard, klar på tlf. 3080 7159.